Iedere opdracht heeft een vertrekpunt

Iedere opdracht, klein of groot, begint op een andere manier. Een opdracht kan worden gegeven, maar ook worden genomen. Geen start is exact hetzelfde. Gemeenschappelijk is wel dat alle opdrachten, klussen of projecten ooit een keer een vertrekpunt hebben gehad. Het vertrekpunt van een opdracht vergelijk ik het liefst met die van een zeilreis.

Iedere opdracht, klein of groot, begint op een andere manier. Een opdracht kan worden gegeven, maar ook worden genomen. Geen start is exact hetzelfde. Gemeenschappelijk is wel dat alle opdrachten, klussen of projecten ooit een keer een vertrekpunt hebben gehad. Het vertrekpunt van een opdracht vergelijk ik het liefst met die van een zeilreis.

De voorbereiding vind ik een onderdeel van de reis, de voorpret noem ik dit vaak. Veel van de uitdagingen je onderweg kan tegengekomen kunnen vooraf worden voorzien. Hoe gedetailleerder de voorbereidingen zijn, hoe concreter je de risico’s kunt inschatten. Zeker de zeilers  onder ons (maar eigenlijk ook alle opdrachtgevers en -nemers) zullen dit onderschrijven.

Ga ik hier op door dan is de haven waar je naartoe wenst te zeilen het feitelijk te behalen resultaat. Zonder dit heldere beeld schep je verwarring over de richting (te varen koers), de volgende te nemen stappen (overstag gaan), de interventies (reven) en de prioriteiten (aan de wind varen).

Dus hoe ga je zo’n overtocht uitvoeren? Wordt het een race, een recreatieve tocht, of alle varianten hier tussenin? Of het nu gaat om een zeilreis of opdracht, ik vergelijk dit deel van de voorbereiding graag met de scope, de doorlooptijd, de kosten en de kwaliteit. Vooraf duidelijkheid generen over de prioriteiten en taken van alle medewerkers, maakt dat de rollen en onderlinge verwachtingen duidelijk zijn. En…succes verzekerd!

De bemanning is, zeker met een zeilreis, maar ook voor een project veelal een gegeven. Het afstand doen of toevoegen van deelnemers is nooit vanzelfsprekend, maar helaas soms onontkoombaar. Halverwege afstand doen van bemanning op zee, zou ik soms best wel eens willen, maar heb ik gelukkig nog nooit hoeven doen.

Wanneer ben je echt klaar om het startsein geven, om te vertrekken, de trossen los te gooien? De start van een zeiltocht en opdracht vraagt om commitment van de gehele bemanning. Want eenmaal vertrokken, is er vaak geen weg meer terug. Soms is het besluit om niet te vertrekken een moeilijke, maar gewoon de beste keuze. Maar durf je deze keuze ook eerlijk te maken?

 

Wilt u meer informatie?

Neem direct contact met ons op Contact Opnemen